Tuesday, June 9, 2009

Antara Kekasih Dan Anjing...

LEMBU: Hai anjing, apa habaq? Macam ada yg tak kena je?

ANJING: Aku tengah tension nih . Mau je aku gigit manusia tadi.

LEMBU : eh? kenapa ?

ANJING: aku lalu tepi dua orang manusia lelaki dan perempuan yg sedang berkepit. Tetiba si lelaki terperanjat dan terus melompat dan berkata "hoi anjing , pergi jauh-jauh, najis!".

LEMBU: Ya, lah. Ko kan haram. Najis tahap berat bagi manusia. Biasalah tu .

ANJING: Kalau aku najis sekali pon, kalau dia tersentuh aku, boleh disamak. Yang dia sentuh dan raba-raba awek dia tu apa? Boleh ke nak samak dosa?

LEMBU: Betul tu . Memegang wanita yg bukan mahramnya tanpa ikatan yg sah, lebih dahsyat kenajisannya daripada memegang ko anjing, malah tak boleh suci sekalipun di samak.

ANJING: Wah .. ayat ko me man g power la.... manusia kena ubah pepatah "Pandai macam LEMBU"

Sedikit Penjelasan:

Daripada satu hadis yang diriwayatkan daripada ibnu majah menyatakan bahawa ?Bergomolan dengan babi (khinzir) itu adalah lebih baik berbanding dengan bersentuhan (secara sengaja) dengan wanita yang bukan mahram?.

Bersentuhan (dengan sengaja & apatah lagi bertujuan syahwat) adalah berdosa dan wajib bertaubat (bagi membersihkan dosa). Sedangkan menyentuh anjing tidaklah berdosa dan hanya perlu disuci (bukan bertaubat). Menyentuh anjing bukanlah satu kesalahan (dosa) atau maksiat. Tetapi, menyentuh wanita bukan mahram adalah berdosa dan merupakan maksiat.

Di dalam satu riwayat hadis yang lain yang maksudnya , "Sesungguhnya kepala yang ditusuk dengan besi itu lebih baik daripada menyentuh kaum yang bukan sejenis yang tidak halal baginya" . (Riwayat At Tabrani dan Baihaqi

FiNa: pandainye anjing??? ish3... sekadar jenaka berbaur teguran... rekaan situasi semata-mata, bukan rekaan dalil ye kawan2...


10 comments:

Naz said...

wah... lembu dan anjing kalo boleh bercakap mungkin itulah depa akan cakap...

FiNa said...

huhuhu...
mane ko tau?? pelik...
ko berkawan dgn depa ka????

Naz said...

'kalo'.... ko boleh membaca ke tak? hahahaha....

hysMan.. said...

betul3x..
aku sokong...
tp klu tak sengaja camne ye??
hmm.....
:)

FiNa said...

man,
bertaubat ler...
Allah kan Maha Menerima Taubat...



naz,
yela3...
aku gurau jer laaaaaaaaaaa...

Naz said...

ye.. aku tau ko suka gurau2. aku pun gurau2 gak ngan ko... hahaha...

hysMan.. said...

abeh tu kalau da bersalam dgn akak ipo n sepupu..camne plak tu??
sepanjang hayat woo..
hmm....

FiNa said...

man,
hentikan la serta merta..
hopefully dorang paham...


naz,
gurauku guraumu jua...
wawawawaaawwawaaawa

Naz said...

iyolah... :p

FiNa said...

:p