Monday, June 15, 2009

Antara kecantikan dan kegagahan

Kecantikan Lelaki

Kecantikan seorang lelaki bukan kepada rupa fizikal tetapi pada murni
rohani. Lelaki yang cantik adalah:-

1) Lelaki yang mampu mengalirkan air mata untuk ingatan

2) Lelaki yang sedia menerima segala teguran

3) Lelaki yang memberi madu, setelah menerima racun

4) Lelaki yang tenang dan lapang dada

5) Lelaki yang baik sangka

6) Lelaki yang tak pernah putus asa

Kecantikan lelaki berdiri di atas kemuliaan hati. Seluruh kecantikan Yang
ada pada Nabi Muhammad adalah kecantikan yang sempurna seorang lelaki..


Kegagahan Wanita


Kegagahan seorang w anita bukan kepada pejal otot badan, tetapi pada
kekuatan perasaan. Perempuan yang gagah adalah:-

1) Perempuan yang tahan menerima sebuah kehilangan

2) Perempuan yang tidak takut pada kemiskinan

3) Perempuan yang tabah menanggung kerinduan setelah ditinggalkan

4) Perempuan yang tidak meminta-minta agar di penuhi segala keinginan.

Kegagahan perempuan berdiri di atas teguh iman. Seluruh kegagahan yang ada
pada Khadijah adalah kegagahan sempurna bagi seorang perempuan.

Sabda Rasulullah SAW:


"Sebarkanlah ajaranku walaupun satu ayat " Surah Al-Ahzab : Ayat 71

"Nescaya Allah memperbaiki bagimu amalan-amalanmu dan mengampuni bagimu
dosa-dosamu. Dan barangsiapa mentaati Allah dan Rasul-Nya, maka
sesungguhnya ia telah mendapat kemenangan yang besar."

Wallahualam

FiNa: tak semua manusia sempurna, betul tak???

10 comments:

eDry lurGh.. said...

no komen..
huhu

Naz said...

aku lah lelaki yg no 3 tu... hehehe...

FiNa said...

naz???
yeke??
ko bagi madu yang mana??
yg manis ke yg pahit???

FiNa said...

zul,
karyafina tu blom siap laaaaaaaaaaaaaa

Naz said...

dua2 aku akan kasi. cuma pilih ajer nak yg mana... hahahaha

FiNa said...

ei...
naz mengong...

hysMan.. said...

....

FiNa said...

man saje je nak munculkan wajah die kat window komen ni erk..

hysMan.. said...

mcm ko jugak..
eleh ko..
hahaa

FiNa said...

heheheheeee..
man, ko jgn la kantoikan aku..
huhuuhhhuuuuuuu