Tuesday, September 1, 2009

Bersyukurlah Rakyat Malaysia...

Assalamualaikum...
Selama ini, kita selalu mengeluh akan keadaan kita. Penat, letih, tak mampu, menyusahkan, tak sempat, tak larat, macam-macamlah. Tak tertulis kat sini. Tapi pernah ke kita fikir, ada lagi manusia di muka bumi ini yang lebih bernasib malang? So, mulai sekarang, bersyukurlah kita di atas nikmat kita di dunia ni. Bagi muslim, ucapkanlah Alhamdulillahi Rabbil Alamin...
Kalau kita rasa basikal hanya setakat boleh membawa sedikit barang runcit sahaja...
Kalau kita selalu mempertiakaikan keadaan jalan yang tak sempurna dan membahayakan di highway...


Kalau terasa tilam di katil kita tidak sempurna, keras atau tidak selesa...

Kalau kita merasa ibu bapa kita selalu mengabaikan kita...


Kalau kita bingung untuk membeli jenama barangan yang paling sesuai untuk gaya kita...


Kalau kita merasa sungguh payah untuk belajar demi mencapai cita-cita...

Kalau kita merasa badan kita sangat berisi, ataupun tidak mahu makanan yang kita tidak berkenan...

Bagaimanakah dengan mereka???
Renung-renungkanlah...

15 comments:

Naz said...

sungguh dasyat perbezaan tu kan??? insaf dan bersyukur dpt hidup di bumi bertuah ni...

FiNa said...

naz, tau takpe... bdk yg ade sliper btol tu pon da ok.. aku tgk yg len2 kaki ayam je,....

Naz said...

tu la pasal... kat sana kalo ada slipa botol tu dikira kaya lah erk??

FiNa said...

yela kot..huhu. kalo ko pegi sane, gerenti ko kene samun habis2an.. haha

FiNa said...
This comment has been removed by the author.
hysMan.. said...

rasenye org miskin kat sini lg hidup lebih bagus dr org yg merana di sana..
sedeh dan kesian dgn keadaan..
takde sape yg prihatin..
syukurlah dgn ape yg diperoleh kini..

~sesungguhnya,besederhana yg terbaek....

FiNa said...

man, btol3..
aku pon kesian.. tapi aku tak tau nak buat camne.. sbb, walau banyak manepon kite menyumbang, tapi keuntungan mengalir kepada org tengah juge... huhuhu.. tak tau la sape yg cakap kat aku aritu...

anaklaut said...

salam...

tq singgah anaklaut..:))
nice n3.

FiNa said...

tq juge ank laut... adeh, bpe kali nak ckap benda same nieh.. huuuhu

ayisy said...

kadang-kadang, aku selalu terfikir perkara sebegini. betapa nikmatnya hidup kita walaupun kadang-kadang dilanda masalah yang banyak. sekering-kering duit poket aku, takdelah sampai macam dalam gambar tu.

kadang-kadang terfikir, adakah nikmat yang kita rasa hari ini akan berkekalan sampai ajal kita. :(

FiNa said...
This comment has been removed by the author.
FiNa said...

ayisy..
huhuhuu.. ayat sedih jerk.. hhuuu..
yer btol... sekering2 poket ekau, boleh juge kau dibasahkan dgn air, tapi, klu poket dorang kering, nak dapat setitik air pon susah. kalo ade air pon, takdenye nak basahkan poket, baik basahkan tekak. lgipon, dorang bukannye sume ade poket, sbb nak ade seluar pon susa.. sian kan..?

huhuhu...
bersyukur la ayisy....
kita hidop dlm negara yang merdeka, tapi adekah kemerdekaan kita akan kekal selamnya, sedangkan sekarang pon kita da dapat tengok perpecahan berlaku dimana-mana... (lagi2 aku yg dok penang nieh..)

panjang suda aku merepek...

FiNa said...
This comment has been removed by the author.
Seri said...

betapa bersyukurnya kita....
fina, seri nk copy paste entry ni boleh?

FiNa said...

seri, sila2... ilmu untuk disebarkan... thanks singgah...