Saturday, August 28, 2010

Syoknya berbuka puasa kat rumah!

Assalamualaikum...

Waktu ini aku terkenangkan rumah. Nun jauh di Shah Alam. Yela, aku tak taula kejap lagi entah macammana aku nak berbuka sorang-sorang kat rumah ni. Housemate aku semua keluar berdating hari cuti ni. Gerenti berbuka dengan pakwe masing-masing. Yang lagi 3 orang balik ke rumah family. Kalau tak pon ke rumah saudara-mara masing-masing. Almaklumlah, dekat. Tinggallah aku seorang kat rumah ni. Tu la nasib seorang gadis yang belajar jauh di perantauan dan tiada pakwe macam aku ni. *penang pon kira perantauan juga lah kan? sebab rumah family aku jauh. T__________T

Bestnya kalau saat ini aku berada di rumah. Dok pulak kat Shah Alam. Memang tak jauh beza waktu azan dengan waktu azan kat TV. Sebelum berbuka tu memang adik aku melekat kat TV. Tengok kartun lah. Nak nak pulak bulan puasa ni banyak kartun keluar kat TV9 tu. Kitorang hidup sederhana je mana ada Astro. Hehe... Kalau macam tahun-tahun lepas, parents aku jual air tebu kat bazar ramadhan. Wah, memang laku habis la. Sebab air yang kami jual memang fresh keluar dari mesin, tapis, masuk jug. Lepas tu sapa nak beli, baru kami bungkus mengikut jug. Biasanya parents aku akan simpan sikit nak bawak balik rumah. So, bila dengar je enjin van papa sampai kat pekarangan rumah mulalah adegan riuh rendah adik-adik aku minta air tebu.

Tengok tu betapa sedapnya air tebu yang fresh diperah. Walaweeeyh!

Tapi tahun ni, ayah aku dah tak larat nak kupas tebu sebab accident tapak tangan dia terbelah akibat tersalah pegang bumbung beberapa bulan lepas. Memang banyak kerja yang melibatkan tangan terhad sangat-sangat. Jadi tahun ni parents aku jual nasi ayam panggang je lah kat tapak kedai yang biasa kami jual. Alhamdulillah, kira okay la sebab ada lah juga yang membeli. (^_^)

Wah.. tengok nasi ayam ni! Nampak sangat sedap!


Ha.. inilah dia pemanggang ayam yang selalu kami gunakan untuk memanggang ayam. Tapi bila arang dah nyala, barulah ayam-ayam yang berada diluar itu akan dimasukkan ke dalam pemanggang tersebut. Orang pon boleh masuk hape! Mau kah?

Ini adalah pelan jalan untuk ke kedai makan family aku. Aku lukis dari arah UiTM Shah Alam. Sangat dekat dengan UiTM kan?

Selalunya bila bulan puasa memang dah jadi macam adat semua family akan sediakan buah kurma kan? Yela, macam sunah nabi la. Tapi berbeza bagi family kitorang. Kadang-kadang je ade. Sebab kalau ada, tak sampai dua hari, kurma tu dah habis. Memang kami adik beradik jakun kalau ada makanan ringan kat rumah. Mesti sentiasa mengunyah je mulut. Kalau kuih raye tu, toksah cakap lah. Raya ke-5 memang biasanya kuih raya dah habis semua. Bukan tetamu yang makan, tapi adik-adik aku jugak yang makan banyak. *termasuklah aku sekali. Hehehe... :)

Kurma yang shedapp!

Sambungan bile berbuka puasa dirumah: Kalau parents aku balik rumah, antara makanan yang selalu menjadi kegilaan kami adik beradik ialah roti john. Hehe... Tak tahulah ape yang sedapnya, tapi hampir setiap hari antara hidangan yang wajib ada masa berbuka ialah roti john.

Roti John yang sedap! (mane roti john ni dapat name ha?)

And ni pon salah satu hidangan wajib kami. Tapi ape namenye erk? lupe lah.


*****************************************************************************
Seorang budak berusia 8 tahun berada di dalam van bapanya. Dia memerhati mama dan papanya sedang sibuk melayan pesanan pelanggan yang berpusu-pusu membeli air tebu yang kelihatan sangat sedap itu. Nasib baiklah van itu berada betul-betul di belakang petak perniagaan air tebu itu. Dekat pulak tuh.

Tiba-tiba budak itu terasa sangat haus. Almaklumlah, budak-budak. Mane tahan puasa lama-lama. Pukul 5 dah rasa haus separuh mati. Lalu budak itu turun dari van dan menghampiri ibubapanya. Lalu dia dengan senyap-senyap mengambil air tebu yang telah siap dibungkus dengan cawan di bahagian hadapan.

Budak itu memangdang kiri dan kanan. "Yeeha! takde orang tengok!" Semua orang sedang sibuk membeli. Lalu budak itu sorokkan air tebu tersebut dalam tshirtnya. Setelah mengambil straw, terkedek-kedek budak itu lari untuk masuk semula dalam van.

"Yes! Misi berjaya!" Setelah memastikat tiada mata yang melihat, tanpa melengah-lengahkan masa lagi, terus budak itu minum sepuas-puasnya.

Malam yang sama dirumah, budak itu menangis kerana kesakitan kena sebat oleh ayahnya. Rupa-rupanya ade pelanggan yang ternampak budak itu minum air tebu tersebut. Taubat budak tu. Terus puasa penuh.

**************************************************

Maaflah, kaedah penceritaan yang lemah. :(
Okey, budak itu memang saya.

p/s: kredit gambar2 kepada pakcik Goooogle
Wassalam.

2 comments:

Qarl said...

walaweyh, pics2 sume menarik!

Along Fina said...

pics creditted to Google lah.. hehe.. lupe nak taip.. skrang jugak saye ubah.. hehe...

sorie...