Saturday, August 21, 2010

Kita Merdeka. Mereka?

Assalamualaikum....

Alhamdulillah, akhirnya ter'post' juga entry terbaru
*kalau anda dapat membaca post ini, bermaksud memang bertuahlah! (O_~) haha!

Sebelum tu, aku ingin mengucapkan Selamat Berpuasa kepada pembaca blog ini...
(puasa tak?? :P )

Sorrylah... selalunya memang aku sign in blog aku ni. Tapi bila dah klik je 'New Post' terus jadi blank. Tak tahu nak cerita pasal apa. Padahal kalau nak diikutkan memang banyak benda aku nak cerita tapi nak menaipnya tu yang masalah sangat-sangat. huhu..

Sedar atau tidak, sedang kita berpuasa, tanggal 31 Ogos makin tiba. Yups, tarikh kemerdekaan kita. Kita sebagai rakyat Malaysia seharusnya bersyukur di atas nikmat di negara kita. Negara kita aman damai tanpa penguasaan pentadbiran dari pihak yang tidak sepatutnya. Seharusnya kita bersyukur. Alhamdulillah... (sila ucap Alhamdulillah sekarang! :D ) Kerana negara kita aman damai inilah (walaupon negara kita tidaklah begitu aman akibat pergaduhan sesama kaum atau fahaman politik, tapi boleh dikira aman jugalah kan...) kita dapat menjalani ibadah puasa dan ibadah2 lain dengan mudah. Tinggal hendak atau tidak je!

Memang negara kita aman, (sangat best tinggal di Malaysia kan???) tapi terfikirkah kita tentang saudara kita di Palestin? Mereka dapat berpuasa, tapi meraka dapat berbuka tak? sahur apatah lagi? Kalau kita berpuasa pon, semua kerja jadi terbatas.
Contohnya,

"alahai, penatlah.. esok je la. almaklumlah,puasa..."
"Jogging, puasa-puasa ni? no way!"
"alamak panasnya, naik keretalah. Tak laratlah nak jalan kaki pegi kedai tu. Puasa..." padahal kedai kat 200 meter je dari rumah.

Tapi, saudara kita di Palestin, terfikirkah mereka tentang semua itu? Mereka tetap berjuang walaupun puasa. Perjuangan yang tiada kepenatannya. Mereka terus berlari kesana kemari demi meneruskan hidup untuk berjuang. Mereka tidak menggunakan kenderaan untuk mengejar nyawa lain ke hospital walaupun hospital berada sangat jauh, bukan hanya 200 meter.

Saudara-saudaraku, Palestin perlu diselamatkan. Aku sebagai orang Islam (I'm proud to become Muslimah) berasa tanggungjawab untuk menyeru anda untuk menyelamatkan saudara-saudara kita. Rasanya kita semua sedia maklum bagaimana caranya untuk kita selamatkan mereka. Sekurang-kurangnya, berdoa untuk mereka. Atau sekurang kurang kurang kurangnya, ucapkanlah:

"Ya Allah, selamatkanlah Palestin, InsyaAllah, Amin!"

Maklumat tentang berita terbaru Palestin, insyaAllah ini adalah sumber yang benar: Klik Sini












Terima kasih

1 comment:

dee_yanie said...

apabila kita merasa susah, derita @sengsara,
kita lihat kebelakang,
masih ramai hamba ALLAH yg lebih susah, lebih derita dan lebih sengsara dari kita.
maka bersyukurlah dgn apa yg kita ada...=)