Friday, May 29, 2009

Jom main Petanque...


heheh...
saje je buat title ni... sebab kalini, aku nak buat n3 pasal petanque ni... camne nak sebut ni????

ntah.. aku sebut bantai je 'peytang'..hehehe...

(amenda tetiba nak crita pasal petanque ni???) huhuu... ni sume sebab kawan bek aku bernama tety tu... teeett!! (apeni???) heheh.. saje je.. jangan marah ar tety...

caamni ceritanye... dy yg mintak aku bgtau pasal petanque ni...nak buat assignment katenye... tapi aku rasa, mcm aku yg kne wat assignment nieh... huhu... dy tanyer aku sbb, aku ni expert main petanque ni.. hehehehe...(poyo gile fina nieh!) sebab game ni aku suke sgat main mase kat mrsm dlu... beberapa hari nak SPM pon main lagik...heehehe... cinta tu kan bute...(chewah! takde kne mengena).. uish... panjang noo mukadimah ni.... huhuu... let straight to the point ok???


ok la.... petannque ni ade sjarah die... tapi, seperti sume org tau, aku mmg benci subjek sejarah ni.. so, sape2 nak tau sejarah die, carik sendiri...

aku cume nak gtau pasal cara permainan je... sape da tau, buaat2 la tak tau. hehehee...

ha... gambo kat sebelah ni, gamba bola2 yg terlibat semasa prmainan... frankly speaking, aku panggil bola yg beso tu bola besi jer.. yg kecik cenoet comel tu, namanya bola jack... sume pemain biasanya sgt menyayangi bola jack ni... itu kalau nak menang la... sebab bola sape yg dekat dgan bole jack, dapat mata... kalo boleh, nak cium terus bola jack tu gune bola besi tersebut...huhuu... (paham ke???)

Dalam satu game, ade 12 bola besi,satu bola jack dan 2 group yg terlibat.. setiap group dapat 6 bola besi... sepanjang aku main, ade banyak jenama bola besi ni.. aku ingat cume 2 jenama je, iaitu, lafrank (camni ke eja dier???) dan bola obut... mahal tau bola2 besi nieh... tapi kat maktab aku ade lagi satu jenis bola besi aneh... bola tu bukan setakat ade 6, tapi belambak.. bola besi tersebut dikenali sebagai bola karat... hahhaa...sebab bola tu dah karat.. ntah camne leh karat.. sebab setau aku, bola tu tahan karat.. tapi tak prnah plak aku tanyer kat cikgu aku nape bola tu karat, sebab aku bile nampak bola terus nak maen je, tak terfikir nak tanyer2 dah!! hehehe (fina, kate nak straight to the point tadi??)alamak bracket, saje je nak memanjangkan n3 ni.. takleh??? (ok laaa...) hahaha!!

petanque ni biasanya dimainkan kat tempat berpasir... court tu ade tembok simen, bergantung pada tempat..kat maktab aku lebih kurang cam kat gambar ni la...ade bulatan untuk pemain lontar bola kat tepi2 court tu... tak kisah la katne... bola besi yg menyentuh tembok tersebut akan dibatalkan dalam pusingan tersebut... yakni, bola tu diambil oleh pengadil sementara pusingan itu berlangsung... pusingan seterusnye, dorang dapat balik bola besi tersebut... tapi, kalau bola jack pulak yang terkeluar, buat la balingan lagi skali..sampai 3 kali.. kalo terkeluar, atau tak menepati syarat2 nya, jugak untuk kali ke-4, pihak lawan pulak yg buat balingan bola jack tersebut...

ape syarat2 baling bola jack???, mesti lebih 6 kaki dari bulatan balingan, tidak menyentuh atau terkeluar dari court, dan dipersetujui oleh rakan2 kumpulan...kalo tak menepati jugak, baling la lagi sampai 3 kali... paham ke??? huhuu

cara nak baling??? ha, cam minah ni baling.. tak kisah pon.. asalkan kaki tak terjongket naik,macam mamat tu baling.. salah tau... suke ati die je...
camne nak main??? mula2, tentukan group mane main dlu.. camne nak tentukan???main la, lat tali lat ke, o som ke, ci ku pang ke... terserah... pastu, tentukan nak main sampai berapa mata??? 11? 13?? tak kisah.. aku pon tak sure internasional main sampai berapa mata... yg pasti, kat maktab akbiasa main sampai 11 mata kot.. huhuu.. tak ingat la pulak...
pastu, group pertama baling bola jack, da selesai, manusia yg tu jugak kne baling bola besi dy dlu..pastu group kedua baling bola besi dorang, (pastikan ade beza bola group 1st and group 2nd).. pastu, tentukan, group mane yg jauh dari jack..sape jauh, group tu baling lagi... tentukan lagi, sape jauh, yg jauh baling lagi... tak kisah la dah berapa kali baling pon, asalkan boleh beat group yg dekat dgn jack.. contoh: group emas baling dlu, dekat dgn jack. group perak baling, jauh la plak.. so group perak baling lagi... jauh gak! group perak baling lagi...
jaoh gak.. bile bola perak dah habis pon, tetap jauh jugak... huhu.. kesian... so, bile group perak dah habis bola, group emas la yg baling... dan seterusnya...

ok, aku bagi satu contoh,dalam satu game, kedua dua group telah baling bola besi masing2 sampai habis. keputusan nye, seperti kat gambar sebelah nieh... bola emas tu, paling dekat dgn bola jack, tapi bola perak tu dekat jugak,banyak plak tu... tapi 1 mata akan diberikan kepada group bola emas. group bola perak, tak dapat apa2 mata..

dalam permainan petanque, bile semua kumpulan dah habis baling, tamat 1 pusingan..boleh main sampai banyak2 pusingan... tak kisah... sape sampai dlu ke mata akhir saperti yg telah di tentukan di awal permainan, die menang...
depends la... ade pertandingan yg melibatkan berpuluh-puluh group... so, main la secara liga.. ala, macam bola sepak tu... kalo kat maktab aku, yg kalah tak mati terus, ade lagi game, dinamkan looserpool... huhu...
main petanque ni, ade taktik sendiri.. tapi bagi aku, main ni macam nasib je.. huhu... tapi cikgu aku kata, bukan nasib tapi kepintaran.. maksudnya?? entah la...
main ni memang nampak rilek je... tapi penat.. penat sangat.. lagi2 kalau setiap pusingan, 1 group tu jz dpat 1 mata je... alamat hangus la muke main ni... huhuu... lagi2 kalo main sampai ke tengah hari...huuuuuuuu~ taubat2....

ha... paham ke korang??
kalo tak paham, leave comment.. nanit aku usahan menjawab... tety, ko jgn copy paste je.. buat balik noo... pueh hati mu???
huhuu..
korang berminat nak main??? main la...

13 comments:

hadri aziz said...

oit.panjang nyer kak fina... malas gue nk bace..
juz bace yg memula tuh jew...

hysman said...

ade yg sebut 'peytaq', 'peytong' dan 'peytang'..ntah mane satu..
aku penah main gak time aku join koperasi kat Angkasa KL..
same like lawnball rite?bowling padang..
bolannya mmg berat giler gaban tapi sonok...

ko terer ke main benda alah ni??
waaa....baguih la ko..muscle mesti naik..
huhuu

Naz said...

ni boling padang ni... naper ko x amek gambo ko yg maen ha?

Along Fina said...

zul, ko kan suke maen peytang ni kan???? bace jgn tak bace...

Along Fina said...

man, ko join angkasa??? wa..........
aku pon nak gak join dorang...

huhuuuu

huhu..
camnenak tunjuk gambo aku maen, aku takde kmera mase main tuh... huhuuu...

amik gambo tenet jer laaa...

Naz said...

ada mcm maen guli tak??

Along Fina said...

ade kot........

Along Fina said...

ade kot........

Anonymous said...

slm.nk komen ckit.akak dh lama men ptque ni.sejak taun 2001.klu eje mlyu bunyi nyer peytong.aaa cm tu la.
akak pn sama minat giler2 kt ptque.dr daerah smpai peringkat ngeri dah men.tak t'kira dh brpa byk dah join game.n skeli je pluang dpt men ptque kt jepun.peringkat asia.smpai kn 1st love akak pn dgn org ptque.hua hua hua..
game angakasa pn penah join gak.

Anonymous said...

slm.nk komen ckit.akak dh lama men ptque ni.sejak taun 2001.klu eje mlyu bunyi nyer peytong.aaa cm tu la.
akak pn sama minat giler2 kt ptque.dr daerah smpai peringkat ngeri dah men.tak t'kira dh brpa byk dah join game.n skeli je pluang dpt men ptque kt jepun.peringkat asia.smpai kn 1st love akak pn dgn org ptque.hua hua hua..
game angakasa pn penah join gak.

Anonymous said...

slm.nk komen ckit.akak dh lama men ptque ni.sejak taun 2001.klu eje mlyu bunyi nyer peytong.aaa cm tu la.
akak pn sama minat giler2 kt ptque.dr daerah smpai peringkat ngeri dah men.tak t'kira dh brpa byk dah join game.n skeli je pluang dpt men ptque kt jepun.peringkat asia.smpai kn 1st love akak pn dgn org ptque.hua hua hua..
game angakasa pn penah join gak.

Anonymous said...

slm.nk komen ckit.akak dh lama men ptque ni.sejak taun 2001.klu eje mlyu bunyi nyer peytong.aaa cm tu la.
akak pn sama minat giler2 kt ptque.dr daerah smpai peringkat ngeri dah men.tak t'kira dh brpa byk dah join game.n skeli je pluang dpt men ptque kt jepun.peringkat asia.smpai kn 1st love akak pn dgn org ptque.hua hua hua..
game angakasa pn penah join gak.

Anonymous said...

slm.nk komen ckit.akak dh lama men ptque ni.sejak taun 2001.klu eje mlyu bunyi nyer peytong.aaa cm tu la.
akak pn sama minat giler2 kt ptque.dr daerah smpai peringkat ngeri dah men.tak t'kira dh brpa byk dah join game.n skeli je pluang dpt men ptque kt jepun.peringkat asia.smpai kn 1st love akak pn dgn org ptque.hua hua hua..
game angakasa pn penah join gak.