Monday, July 6, 2015

Beli baju raya

Assalamualaikum..


Malam tadi beli baju raya untuk adik-adik... tukang pilih baju je la.. parents yang bayar...


Beli baju melayu budak je. Darjah 6. Still bahagian kanak-kanak la... Tengok harga, RM55 something.


Aik??? Mahal beb.. Baik beli baju dewasa. huhuhu...


Tapi ape nak buat? beli jugak la. Dah memang harga standard dia.


Sebelum ni (zaman aku belajar), aku tak pernah tengok harga. Parents aku suruh pilih je. Sekarang bila dah kerja, aku beli sendiri baju raya. Bagi aku mahalnya baju yang aku beli... Beli untuk diri sendiri je, tetap terasa kemahalannya..


Harga barang-barang sekarang memang mahal. Tak tahulah kalau dah berkeluarga kelak, harga mesti jauh lebih mahal dari sekarang.


Moral of the story:
1. Hargai ibubapa anda yang banyak berpenat lelah kumpul duit untuk beli pakaian raya anak-anak.


2. Nak beli baju raya kene kumpul duit daripada bulan Zulkaedah, bukan bulan Ramadan.


3. Beragak-agaklah masa nak pilih baju raya, jangan terlalu boros.


4. Berjimat-jimatlah dalam perbelanjaan. Dunia dah makin mahal. tapi ingat, Akhirat lebih mahal.


Ok bye.


Assalamualaikum...

No comments: